“Geef je medewerkers zoveel mogelijk vrijheid”
Zoals vrijwel iedereen, willen wij als eigenaren van Cortexia behandeld worden met respect en vooral alle vrijheid hebben om te kunnen werken zoals wij dat willen. Dat laatste is deels de reden geweest om ondernemer te worden. Veel medewerkers, met name de hoger opgeleide, gedijen ook goed bij veel vrijheid, maar kiezen lang niet allemaal het ondernemerspad. Hoe los je dat op? Heel eenvoudig: door ze de ruimte te geven om te ondernemen in jouw onderneming.
Inspraak bij toewijzing projecten
Dat ‘interne ondernemerschap’ komt bij Cortexia op allerlei manieren tot uiting. Zo zijn onze technische collega’s altijd nauw betrokken bij het verkooptraject en wordt er niks verkocht wat we niet waar kunnen maken. Verder wijzen we niet eenzijdig engineers toe aan klanten en projecten. Voordat we een aanbieding doen aan de klant, leggen we de opdracht eerst voor aan beschikbare engineers om tot de beste match te komen. Dat betekent ook dat we, als er vrijwel gelijktijdig twee aanvragen komen met verschillende uurtarieven, niet automatisch voor het hogere tarief kiezen als dat andere project beter bij de engineer in kwestie past. Daarnaast mogen onze engineers ook zelf investeringen doen, en dan vooral in zichzelf. Dat gebeurt vooral in de vorm van opleiding en carrièreplanning.
Lange dienstverbanden
Gelet op het feit dat onze engineers het hele jaar door bezig zijn met hun ontwikkeling wordt hier volop gebruikt van gemaakt. Iedereen heeft in dit kader een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) waarin de medewerker zijn eigen doelen bepaalt en zelf eigenaar is van zijn cv en loopbaanontwikkeling. Dit soort vrijheden levert niet alleen blije (en daarmee productieve) medewerkers op, maar collega’s die blijven en het naar hun zin hebben. Daarmee voorkom je dat je in tijden van krapte op de arbeidsmarkt, zoals we die momenteel doormaken, met lege handen komt te staan. Gemiddeld zijn onze engineers al zo’n acht jaar bij ons in dienst, met een uitschieter naar veertien jaar. Elke collega is waardevol en vormt een belangrijke pilaar van onze club.
Kennis en ervaring behouden
De vele recruitmenteuro’s die we hiermee besparen, investeren we liever in opleiding en samen leuke dingen doen. Voor klanten heeft dit uiteraard als voordeel dat ze niet telkens een ander gezicht tegenover zich hebben. Doordat bovendien kennis en specifieke klantervaring in huis blijft, profiteren zij ook merkbaar van betere resultaten. Om al onze goede intenties te toetsen, hebben we enige tijd geleden een tevredenheidsonderzoek gedaan onder onze engineers. Dit leverde onder meer de volgende reacties op:
‘Cortexia betekent voor mij als werknemer veel vrijheid en niet gebonden zijn aan veel werkgeversregeltjes. En met keuze in je opdrachten.’
‘Gezellig, compact (geen nummer), open, eerlijk, gedreven. Dat is de kracht en een leuke beloning naar prestatie.’
‘Werken bij Cortexia betekent voor mij vrijheid en ruimte om mee te denken en mee te helpen met de visie en strategie van het bedrijf.’
‘Een gezellige club no-nonse techneuten.’
‘Ik werk bij Cortexia vanwege de platte organisatiestructuur. De bedrijfscultuur is erg open en bij uitdagingen, zowel zakelijk als privé, wordt er met je meegedacht en tijd voor je vrijgemaakt.’
‘Compacte club met korte lijntjes en gezellige uitjes.’
Deze reacties weerspiegelen precies datgene wat Cortexia al vanaf dag één als bedrijf probeert te zijn. En daar worden we natuurlijk heel blij van. Wil jij dat in je eigen organisatie ook, dan weet je nu in elk geval (deels) wat je te doen staat.
Nordin Dkiyech, managing director
Rob Monseurs, co-founder
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!